Maminka domškoláka (3) – Postav se novým výzvám

V tomto rozhovoru jsem si povídala s další sympatickou domškoláckou maminkou, která se vypravila na svou cestu DV se zaměstnavatelem v zádech:)

Kristin, základní otázka, jak staré a kolik máš dětí?
Dětí máme celkem 3. Nejstaršímu synovi je 7 let. Nyní je v první třídě a tři dny v týdnu je v komunitní škole https://www.kalogia.cz/komunitni-skola/ a dva dny doma. Oficiálně je zapsaní v základní škole ve vesnici, odkud pocházím, protože tam mají málo děti, takže jsou vděční za každý přírůstek. Zatím nevím, jak bude vypadat přezkoušení. V té škole je žák na individuálním vzdělávání novinka, takže i oni se teď učí, co s tím dělat😊
Ale třídní učitelka 1. až 3. třídy je moje kamarádka, tudíž doufám v přátelský přístup během přezkoušení. Dcerce jsou 4 roky a je 3 půldny ve waldorfské lesní školce, kde je moc spokojená. A nejmladší je 19 měsíců. Pro ni mám 2 dny hlídání s chůvou – tchýní mé velmi dobré a dlouholeté kamarádky u nás doma.

Jé, tak to je super, člověk se hned cítí asi líp, když prcka svěřuje někomu, koho již dříve znal. Kristin, a proč domácí vzdělávání?
Těch důvodů je pro nás spousta. Mezi ty hlavní patří fakt, že můžeme trávit více času všichni spolu. Je to pro nás důležité, jelikož si i děti mezi sebou upevňují vazby všichni si sebe navzájem můžeme užít. (jen teda manžel je bohužel normálně přes den v práci)
Taky proto, že díky DV jsme mobilnější (máme rodinu na Moravě a v Africe), takže můžeme jezdit za nimi častěji, než kdyby byl syn v normální škole (na Moravu k mamce a bráchovi a jeho rodině jezdíme co 14 dní, takže mé děti mají nádherný vztah s dětmi mého bráchy (jsou skoro stejně staří)
Pro domácí vzdělávání hovoří i fakt, že syn není úplně sociálně zdatný a normální škola by ho nejspíš zmasakrovala (hůře si hledá kamarády, je hodně introvertní a zároveň občas vznětlivý). K tomu je velmi nadaný v některých oblastech, takže v komunitní škole a doma může mít individuálnější přístup
Domácí vzdělávání vidíme jako efektivnější zejména v oblastech, které chceme/můžeme více rozvíjet (bohužel v klasické ZŠ na to není čas a prostor).
Určitě i proto, že jsem si i já chtěla užít více času se svými dětmi, dokud to jde a dokud ještě o to mají zájem.
A v neposlední řadě proto, že jsem líná. Nechce se mi nikam docházet 5 x týdně. Stačí mi to 3x týdně.
Úplně s tebou souzním. Hlavně teda s tím bodem, že by sis ráda užila vlastní děti. Mám pocit, jako by mi ty naše utíkaly pod rukama 😊 i přes to, že je mám doma.

Kristin, co jsi studovala a jakou práci nyní vykonáváš?
Mám vystudovaná Ruská a východoevropská studia na Fakultě sociálních věd UK. A jsem projektová a finanční asistentka v jedné malé neziskové lidskoprávní organizaci.

Absolvovala jsi dále nějaká školení či kurzy?
Ne, kurzy a školení jsem neabsolvovala, protože na to už není prostor. Jsem ráda, když si najdu čas na práci. Ale mám zřejmě dost specifický profil a pracovní zkušenosti:-D

Jasně, to docela chápu. A kolik hodin denně asi pracuješ? A co děti? Kde se v tu dobu pohybují?
Pracuji na 0,6 úvazku. Práci si dělím na 7 dní a denně to vychází na 3-6 hodin. Záleží podle dnů – když jsou děti ve škole, školce tak toho stíhám víc, protože dva dny jsem v kanceláři. Ve čtvrtky a pátky pracuji, když jsou děti doma, ale to hlavně po obědě, kdy dvě děti spí a nejstarší syn si čte, hraje si atd. (jen teda občas mi přijde trošku bezprizorní během toho času), ve středy práci kloubím s nejmladší dcerou, která ale část dopoledne vždy prospí. S dětmi doma vyřizuji hlavně telefonáty a urgentní věci.

A práce, kterou nyní vykonáváš, je to práce „tvých snů“?
Práce mých snů co do náplně to úplně není (je to hodně administrativní, ale stále se i něco nového učím, věnuji se oblasti, kterou jsem studovala, využívám cizí jazyky atd.). Je to však práce mých snů, co se flexibility a skloubení s rodinným životem týče. Dá se to skvěle kombinovat s péčí o děti, protože můj zaměstnavatel je super tolerantní a flexibilní a umožňuje mi práci z domova.

No to je super. Rozumět si se zaměstnavatelem je asi hodně důležité. A pracovala jsi pro něj, než se ti narodily děti, nebo až poté?
Na tuhle pozici jsem nastoupila před odchodem na 3. MD. Začala jsem to dělat, když mé prostřední (nyní 4,5leté) dceři bylo 8 měsíců, bylo to na doporučení mé předchozí šéfové. Hledali hodně specifického a prověřeného člověka. Já jsem kritéria (asi jako jedna z mála lidí) splňovala, takže mě vzali i přes to, že již na přijímací pohovor jsem přišla s batolátkem. Chtěla jsem být od začátku transparentní. Podobně jsem to měla i s nejstarším synem, kdy jsem našla novou práci v jeho pěti měsících a na pracovní pohovor jsem tehdy také šla s ním a jezdila s ním na služebky atd.
Ty jo! Takže ty vlastně pracuješ téměř vkuse. Zkusíš nám teď prosím přiblížit, jak ti zaměstnavatel vyšel vstříc?
Vyšel mi vstříc maximálně. Dceru jsem porodila téměř v kanceláři a narodila se do rukou mé kolegyně. Zaměstnavatel mi umožnil několik týdnů pracovat zcela z domova, zkrátit si úvazek z 0,6 na 0,4. Jak první, tak zejména druhou dceru jsem si nosila do práce. Dcerka se mnou bývala v kanceláři až do 11 měsíců. Když některé z dětí onemocnělo, což bylo loňskou zimu dost často, mohla jsem pracovat z domova (tj. bez ošetřovaček a dovolených). V létě jsem mohla také pracovat často z domova, abych pokryla prázdniny.

To zní moc hezky. Je něco, co jsi musela změnit, abys své děti mohla vzdělávat doma?
Musela jsem zlepšit time management a pracovat efektivně ve chvílích, kdy mám na to prostor, protože jsou děti ve škole, školce a na hlídání. Musela jsem se naučit být skutečně flexibilní a rychlá, abych v těch chvílích, kdy pracovat můžu, skutečně pracovala. Zároveň jsem potřebovala co nejlépe sladit režimy dětí, aby spaly/odpočívaly přibližně ve stejnou dobu.

Jednalo se o zásadní či minoritní změny?
Asi celkem zásadní, ale byly zvládnutelné. Ale musím se neustále přizpůsobovat novým situacím (nejmladší dcerka už není miminko, tj. spí méně, synovi nabídnout zajímavou zábavu na dobu, kdy holky spí a já pracuju (je to denně vždy cca 90 – 120 minut po obědě – čte si, hraje stolní hry, počítá si Hejného matematiku – dělá věci, které ho baví, ne ty, které ho nebaví (například nepíše atd.)

Zmínila jsi, že pracuješ z domu. Jak ten čas efektivně využíváš?
Dva půldny v týdny (dohromady cca 10 hodin), kdy jsou děti ve škole, školce a na hlídání jsem v kanceláři. Tam toho udělám samozřejmě nejvíc. Snažím se opravdu být maximálně efektivní. Zbytek času (tj. cca 14 hodin) dělám z domova. Nejvíce v době poobědového spánku. Zbytek a akutní věci dělám s dětmi (skype hovory, telefonáty atd.). Tj. průměrně denně pracuju 3 – 4 hodiny.

Super. Všechno si to pěkně zorganizovat, to je základ. Věřím, že ty to opravdu za ten čas umíš. Uvedla bys prosím výhody a samozřejmě i nevýhody, které vnímáš jako maminka dětí v DV a zároveň pracující člověk?
No, těch výhod v době, kdy musím zrovna pracovat, pro mne asi moc není – možná snad jen, že starší sourozenci zabaví lépe tu nejmladší, která by jinak byla jen se mnou a asi by ji nebavilo to, že pracuji. Ale obecně se snažím intenzivně a efektivně pracovat, když jsou v komunitní škole, lesní školce a nejmenší na hlídání (a já jsem fyzicky v práci) anebo když obě mladší holky po obědě spí a syn si čte, něco vyplňuje atd.
Nevýhoda je určitě to, že musím pracovat, i když jsou děti doma, takže jsem občas ve stresu, že to nestíhám a hůř se soustředím. Určitě taky to, že mám na práci méně klidu, když jsou děti doma.

A ještě by mě zajímalo, proč při malých dětech a nyní máš i jedno v DV pracuješ?
Na to není jen jedna odpověď. Naše každoroční cesty do Alžírska k rodině manžela něco stojí. Taky mám potřebu se realizovat (nestačí mi být jen doma s dětmi) a nechci z toho pracovního procesu úplně vypadnout. Je to taková kombinace všeho…

A pojďme k tomu učení 😊 Kdo se u vás doma s dětmi učí?
Střídáte se?
Učím se z 99 % já. Manžel se se synem věnuje pouze arabštině, která je jeho mateřským jazykem a nikdo jiný to syna tedy učit nemůže … Já dělám vše kromě arabštiny.
Kolik času výuce věnujete?
Denně (tj. čtvrtky, pátky a víkendy) max 30 minut, tj. celkem 2 hodiny týdně. Ale hodně mluvíme o všem, hrajeme hry (počítání z hlavy, slovní fotbal) například cestou do knihovny na počítání, syn mi předčítá, když skládám prádlo nebo čte prostřední dcerce. Tj. u učení jako takového mnoho času netrávíme, ale vzděláváme se prostě během dne.

Využíváte třeba kroužky, či jiné aktivity?
Syn chodí do komunitní školy od pondělí do středy, kde se věnují triviu (čtení, psaní, počítání) a muzicírování (flétna, zpěv, rytmika) a občas rukodělným činnostem. Dále chodí do ZUŠ na hudební nauku a od února bude chodit i na nástroj. Sport pokrývá kroužek gymnastiky, plavání a taky chodí do skauta, kde se učí fungovat v kolektivu, seznamuje se se skautskými hodnotami, objevuje přírodu, své schopnosti či limity. A jsme hodně venku, syn běhá s manželem (resp. syn vedle něj jede na kole) atd. Dcera (4,5 roku) má 1x týdně kroužek plavání.
Pro nás ta gymnastika nahrazuje hodiny TV. Syn se rozvíjí ve sportovních dovednostech, které já s ním doma dělat nemohu a neumím, vyřádí se, baví ho to, pozná jiné děti a také klasičtější styl vzdělávání. Podobné je to s kroužkem plavání – nahrazuje hodiny TV. Plavání je zásadní dovednost a podle islámu by děti měly umět plavat. Do kroužku chodí s kamarády ze školky a děti to moc baví.

Všechny mé děti jsou hudebně velmi nadané (já sama zpívám gruzínskou polyfonii) a od malička jsou nadstandardně obklopeny hudbou (cca do dvou let věku se mnou chodí každé z nich na pravidelné týdenní zkoušky sboru, jezdí se mnou na koncerty, festivaly, zpíváme hodně doma), chtěla jsem tedy, aby se v hudbě rozvíjely více. Hudba je pro nás hodně důležitá a myslím, že je učí jinak přemýšlet, vede je k větší citlivosti, učí naslouchat, zlepšuje paměť, dechové nástroje snižují stres při vydechování…

Krásné. A co třeba online výuka?
Syn se občas podívá na duolingo, ale myslím, že pro prvňáka to ještě moc není. Ale hodně ho baví Matemág (matematická hra podle Hejného). Občas hraje na mobilu geografickou hru. Ale obecně zatím moc online výuku dělat nechci.

A jak probíhá váš běžný den?
Pokud jsme doma (tj. čtvrtky a pátky), tak vstáváme okolo 7h, chystáme společně snídani, po jídle já uklízím a děti u toho něco dělají (například syn matematiku, dcery si hrají). Při vaření oběda mi děti dost pomáhají, pak si hrajeme venku. Občas se synem třeba počítáme na chodníku (píšu mu tam příklady křídou, on je počítá – má hodně rád matematiku).
Po obědě já pracuji, holky spí a syn se věnuje nějaké klidové aktivitě. Odpoledne mají často kroužky, nebo jsme s kamarády nebo máme doma rodinné odpoledne a třeba skládám prádlo a syn mi u toho čte. Když je hezké počasí, tak jsme o hodně více venku. Syn po obědě nespí, takže si chodí lehnout večer okolo 20h. Učíme se denně, nerozdělujeme to na pracovní dny a víkendy. Když je chuť něco dělat, tak klidně se učíme o víkendu. Syn opravdu rád čte, píše si cestovní deník atd.
Probíráte učivo podle předmětů, či děláte vzdělávací bloky, nebo jinak? Jaké učebnice a materiály používáte?
Děláme to hodně podle chuti. Ale jelikož syna nebaví moc psát, tak se snažím, aby se věnoval i té grafomotorice, ale nějakou zábavnější formou – například píše někomu dopis, nebo si píše cestovní deník, něco kreslí do mapy… Nebaví ho dělat písanku, tak ho do toho nenutím. Hřeším dost na to, že během tří dnů ve škole dělá i ty věci, které ho baví méně, takže si tím nekazíme tolik dny my doma.
Máme učebnice matematiky podle Hejného. Učebnici prvouky, do které občas (dost zřídka) koukneme. A to je vše. Ve škole má pro ně průvodkyně své materiály.
Starší dcerka si občas během synova učení chce také něco „psát“, ale nevydrží u toho moc dlouho a já ji nenutím.

Máš nějakou radu pro maminky, které by rády vzdělávaly své děti doma, ale potřebují finanční příjem a předchozí zaměstnání není možno skloubit s DV?
Myslím, že je dobré si najít nějakou komunitní školu, aby část týdne se děti vzdělávaly tam, během té doby „hodně“ pracovat a zbytek dní se učit doma. Také je hodně důležité mít podporu v partnerovi a případně se vykrývat s vyučováním.

You may also like

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *